Een column beginnen, is minder moeilijk dan ermee stoppen. Er gebeurt altijd wel iets, waar je wat van vindt, dat je vervolgens opschrijft, in de hoop dat iemand anders dat leuk vindt om te lezen. Dacht altijd dat columns een soort venstertjes op de wereld zijn die de blik leiden naar een gedeelde opinie die eerst alleen de jouwe was. Dat een columnist evenwel eerder het vehikel is voor opgewekte pluriforme meningsvorming dan voor een passief ‘mee eens’ beschouw ik als een kostbaar leermoment. Gekregen van u, geachte lezer. Mijn oprechte dank daarvoor.
Gaandeweg merkte ik namelijk dat het niet de ‘vind ik leuks’ waren die, hoe egostrelend ook, mij naar de volgende column dreven maar de inhoudelijke reacties die ik erdoor ontketende. Vaak onbedoeld, zeg ik er bij, want het scheppen van controverses was nooit mijn doel. Persoonlijk beleefde ik veel plezier aan columns, naar aanleiding van gebeurtenissen die ik weerspiegeld zag in de filosofie waarop mijn workshops en business games zijn gebaseerd.
Desalniettemin waren het logistieke kwesties en uiteraard voetbal die u achter het toetsenbord joegen. Om, soms ongezouten maar altijd onderbouwd, een mening te ventileren. Zulke reacties zijn de beloning van iedere columnist. We zouden dan ook een stuk beter af zijn als iedereen die zijn of haar mening de wereld in wil slingeren dat voortaan alleen nog maar mag doen mits voorzien van een redelijke onderbouwing. Dan krijgen we weliswaar minder berichten maar hoeven ons desondanks niet te vervelen op de fiets, in de tram of op een bankje in het park. De teksten zullen immers noodzakelijkerwijs uitgebreider zijn en ons bovendien langer tot nadenken stemmen.
Ook trends waren vaak mijn inspiratiebronnen. Het signaleren van de Nieuwe Zijderoute, volgens mij een van de meest veelomvattende en ingrijpendste mondiale economische trends, kan niemand zijn ontgaan. Sterker nog, de Nieuwe Zijderoute ligt voor elke ondernemer om de hoek. Voor mij werkte die route zelfs ze inspirerend dat ik besloot met mijn huidige columns te stoppen en over te stappen op een ‘weekbericht’ door Marco Polo, de magnifieke handelsreiziger en protagonist van de antieke Zijderoute. Dat alles in het kader van Zijdelinks, een nieuw business concept van 1-2 Think Logical.
Marco Polo wordt ook het boegbeeld van mijn nieuwe business game: Silk Race. Ik heb een even fantasierijke als serieuze nieuwe trainingsomgeving ontworpen waarin de deelnemers met een kamelenkaravaan langs de Oude Zijderoute trekken. Onderweg zullen zij avontuurlijk en competitief worden geconfronteerd met de essentialia van ondernemerschap, strategisch denken, leiderschap, teambeleving, integer zakendoen, de magie van het gesproken woord, onderhandelingstactiek en andere managementvraagstukken. Altijd inspelend op actuele bedrijfssituaties of specifieke organisatiebehoeften.
Het ‘weekbericht’ van Marco Polo – Polog – gaat a.s. donderdag 25/9 in première. U bent van harte uitgenodigd bij de lancering aanwezig te zijn. Meld u aan op Zijdelinks. Daar kunt u zich ook aanmelden als abonnee op de Polog.
Tot ziens op Zijdelinks!
Casper Jansen
Share your thoughts