Willem, mijn zoon, werd 21 mei geboren. Daags voor de Europese verkiezingen. Alsof hij wilde zeggen, in Europa gaat alles zo traag, laat ik, als jongste aspirant-kiezer, maar meteen het goede voorbeeld geven. Voor Sjoukje, zijn zussen Merel, Femke en mijzelf maakte het niet uit: hij kreeg onze stem al voordat hij geboren was. Met zo’n kereltje erbij ga je toch weer anders tegen de wereld aankijken. En als ik zeg: de wereld, dan bedoel ik eigenlijk: het universum want volgens de statistieken haalt Willem makkelijk de volgende eeuw. Lid van de generatie van burgers van het universum. Benieuwd of hij die status ooit nog zal delen met groene mannetjes van een andere planeet.
Toen ik Willem vanmorgen in bad deed, en hem zo zag spartelen met zijn roze huidje, moest ik opeens denken aan de foto van David Beckam, op de voorpagina van een treinkrant. De ex-voetballer, zakenman en echtgenoot van Victoria, was er afgebeeld in zijn blote bast, Niet als masculien alternatief voor de dagelijkse blote borsten op pagina drie in de Engelse tabloids maar als lijfelijk lancerend ondernemer van zijn eerste collectie zwemkleding. En dat in samenwerking met de Zweedse kledinggigant Hennes & Mauritz. De voormalige middenvelder van talloze topclubs stond er in vol ornaat, met tatoeages zover het oog reikte. Leuke zwembroek ook. Gek genoeg zag hij er heel gekleed uit.
Interessant was dat de Beckam in een gesprek met de verzamelde modepers het vermoeden uitsprak dat mensen hem na een bepaalde leeftijd niet meer in zijn ondergoed, een van zijn andere kledinglijnen, zullen willen zien. De huidige staat van zijn tors gaf daar, zo te zien, weliswaar geen aanleiding toe maar zakendoen is, net als regeren, een kwestie van vooruitzien.
Zo bezien liggen voor mijn zoon de kansen voor het grijpen. Zonder tatoeage is hij zelfs nog bloter dan Beckham nu. Dus dat schept mogelijkheden. Als zijn eerste adviseur zou ik hem om te beginnen een luierlijn, gesigneerd rompertje en galactische kruippakjes voorstellen. En zo verder, elk leeftijdfase weer in z’n blote nakie met iets nieuws op de voorpagina. Bijvoorbeeld met, ter gelegenheid van de Europese verkiezingen, een speciaal ontwikkelde zakdoek, met print van alle landen van de eurozone, inclusief de Oekraïne. Want hoe kleiner het product, hoe bloter de man. En des te groter de winst heb ik begrepen van een vriendin die bikini’s ontwerpt.
De eerste twintig jaar zullen Willems’ lanceringen zo’n beetje elk jaar zijn want kinderen veranderen zo snel. Tegen die tijd is De Willem als merknaam wel gevestigd en heeft ie de kledingketens voor het uitkiezen. Hoeft ie niet eens voor te gaan voetballen. En ik regel de inrichting van de supply chain dan wel voor ‘m.
Casper Jansen
Share your thoughts